Brug muligheden for at gøre VVS arbejdet visuelt for kunden
Du kender det måske som ansat i en virksomhed, der til dagligt arbejder med VVS, og lad os da bare kravle helt ned i det konkrete og lade os forestille dig, at du laver VVS i Slagelse, hvor du forud har lavet en aftale med kunden.
Du har brugt din viden, erfaring, værktøj og tiden til at forklare kunden, hvad det var, der skulle komme til at ske. Dette var ikke en reparation, men en indføring af noget helt nyt i dette private hjem på Sjælland, der måske skal bruges til en ekstra del på huset eller for at give mere wellness.
Eksemplet kunne være, man skulle have installeret et ekstra toilet i et anneks, på en anden etage; eller man ville have indført et spabad, fordi man altid har ønsket sig den slags fra kundens side.
Problemet er så, at man som VVS’er og kunde måske ser dette færdige resultat for sig, og selvom man bruger tegninger og viser eksempler på, hvordan andre har det samt, hvilke modeller der findes på markedet, så flugter det aldrig helt.
Selv sådan noget som VVS-arbejde kan træde ind i fremtiden og ende med at løbe parløb med kunden, fordi man kan vise, hvad man respektivt mener og tilrette dette.
Hvordan gør man så det?
Det kræver faktisk ikke så meget moderne udstyr, før man kan lave nogle visuelle eksempler på, hvordan det færdige resultat konkret kan komme til at se ud hos den fremhævede kunde.
Så slipper man for, at kunden må acceptere alt fra detaljer til flere ting, som man ikke havde regnet med, og man går ikke derfra som håndværker og føler, at kunden ikke er glad.
Sidste eksempel kan virkelig tage modet fra selv den dygtigste VVS’er, og det er en skam, når det i sidste ende “bare” handler om, at man taler fordi hinanden som kunde og arbejdende person.